Шта каже св. Сава о јеврејском обичају обрезивања?
Дакле у Ромејском царству (Византији), као и у Србији у доба Немањића, постојао је закон који је штитио хришћане од Жидова и где је прописана најтежа казна – одсецање главе, ако Жид обреже хришћанина.
Када сам прочитао овај закон Законоправила Светог Саве помислио сам како нема никакве везе са данашњим светом, већ да се односи на неке старе обичаје али преварио сам се. Касније сам налетео на овај видео клип на друштвеним мрежама и схватио да и те како и данас има смисао.
Кратки препис садржаја клипа:
Водитељка на тв-у јавља да су два дечака у Америци добила вирус херпеса и да је то повезано са обрезањем јер су обрезани од стране јеврејске породице јер је то њихов обичај. Власти и министарство здравља истражују случај и закључују да је тада примењено нешто што се зове ”директна орална сукција”.
Затим се објашњава да је Мецица Бах је обичај традиционалних јевреја код кога се након одсецања кожице на пенису исиса крв из пениса детета. Обрезивач врши овај поступак како би спречио инфекцију.
Након тога један човек се пита да ли је могуће да је законом дозвољено то радити деци.
У Талмуду (Шабат 133а) се наводи да је метзицах бе-пех део исправног обреда обрезивања. У Израелу је обрезање обавезан део јеврејске традиције.
Интересантно, у САД је ’80тих вршено обрезивање све деце у болницама. Дакле говорим о обрезивању свих становника, без обзира на верску припадност и порекло. Званична статистика говори да је тада обрезивано 80% становништва, а да је данас тај проценат пао на 60%. Мислим да ова пракса највише говори о пореклу оних који управљају америчком државом јер видимо из Законоправила да су јевреји обрезивали своје робове.
Пре неког времена је подигнута огромна медијска пажња на обичај у Африци којим се касапе полни органи девојака у одређеним племенима. Међутим, у чудном свету живимо јер се на овај јеврејски обичај гледа благонаклоно иако се примењује над више стотина милиона људи.
Све у свему, у доба св. Саве се није благонаклоно гледало на овај обичај и деца хришћана су била добро заштићена. Закон уствари штити чак и роба који је хришћанске вере.
Обрезање Господње?
Постоји празник ”Обрезање Господње” јер се у Новом Завету говори да је Исус обрезан осмог дана, када му је дато и име. Међутим, треба имати у виду да се то помиње само у Јеванђељу по Луки, глава 2. стих 21. и да остали јеванђлисти то не помињу.
Лука каже: „А кад се наврши осам дана да Га обрежу, наденуше Му име Исус, као што је анђео казао пре него што се зачнуо у утроби.“. Реченица сама по себи не каже да је обрезан, већ да је осмог дана када су деца у Јудеји по обичају обрезивана, добио име Исус. Зависи како се тумачи али већина данас то тумачи као да је Исус тада и обрезан иако то јеванђелисти Јован, Матеј и Марко то не помињу.
Можда је бољи назив за празник Обрезања Господњег – Именовање Господње?
Помињање Христовог обрезања се данас итекако користи као аргумент, који са јудео-хришћанском бајком представља јевреје као некакве прве хришћане и даје им преимућство у данашњем срљању у религијско јединство (екуменизам).
Сматрам да је истина на потпуно другој страни. Хришћани су осудили ту праксу и горе поменути члан у Законоправило св. Саве са почетка 13тог века то доказује. Тема обрезивања је и на самом почетку хришћанства дизала прашину и о томе говоре и многи делови Новог Завета:
Обрезање у делима апостолским:
Дела апостолска, глава 7
Тврдоглави људи и необрезаних срца и ушију! Ви се једнако противите Духу Светоме! Као што су били оци ваши, тако сте и ви!
Дела апостолска, глава 11
и кад Петар изиђе у Јерусалим, кораху га верници обрезани,
Павлова посланица Римљанима, глава 2
Ако дакле необрезани прописе закона врши, неће ли се његово необрезање за обрезање узети?
Павлова посланица Римљанима, глава 3
јер је један Бог, који ће вером оправдати обрезане, а опет вером и необрезане.
Павлова посланица Римљанима, глава 4
Ово дакле блаженство је ли само за обрезане, или и за необрезане? – Јер ми говоримо да се Авраму прими вера у правду.
Павлова посланица Римљанима, глава 15
Јер ја кажем да је Исус Христос био слуга обрезаних, да покаже истину Божју потврђујући обећања која су оцевима учињена,
Прва Павлова посланица Коринћанима, глава 7
Је ли ко позван као обрезан, нека остане обрезан; ако ли је ко позван као необрезан, нека се не обрезује.
Павлова посланица Галатима, глава 2
него насупрот, увиђајући да је мени поверено јеванђеље у необрезанима, као Петру међу обрезанима,
Павлова посланица Галатима, глава 6
Јер ни сами обрезани се не држе закона, него они хоће да се ви обрезујете, да се вашом пути хвале.
Павлова посланица Ефесцима, глава 2
Зато се опомињите ви који сте негда по пути били паганци и називани необрезани од оних који су се звали обрезани, – и који то јесу по пути, по људском делу, –
Павлова посланица Филипљанима, глава 3
Чувајте се од паса, чувајте се од злих посленика, чувајте се од лажних обрезаних.
Павлова посланица Колошанима, глава 2
У њему и обрезани бејасте, обрезањем које се не изврши руком, него обрезањем Христовим, које се састоји у одлучавању тела путеног.
Павлова посланица Колошанима, глава 3
Нема ту ни Грка ни Јудејина, ни обрезана ни необрезана, ни Варварина ни Скита, ни роба ни слободнога, него је све и у свему Христос.
Павлова посланица Титу, глава 1
Јер има много непослушних, празноговорљивих и умом преварних, особито међу обрезаним,
Апостоли Петар и Павле су говорили да обрезивање није потребно, већ да се код хришћана ради о симболичном обрезању Духа светог, тј. о преумљењу и крштењу. Дакле, нема више ни обрезани, ни необрезани, ни Грк, ни Јудеј, ни роб ни слободни, него нова твар – Христос.
Најновији коментари